Z badania przeprowadzanego przez firmę Michael Page wynika, że polskie firmy dobrze radzą sobie ze skutkami światowej dekoniunktury.
74% - tyle firm odnotowało w 2011 roku wzrost obrotów. 55% jest zdania, że sytuacja światowej gospodarki nie wpłynie negatywnie na polski biznes. To wstępne wyniki „Barometru Dyrektorów Sprzedaży”, ogólnopolskiego badania realizowanego aktualnie wśród menadżerów sprzedaży przez firmę doradztwa personalnego Michael Page we współpracy z Polish National Sales Awards. Badanie pokazuje, że światowe spowolnienie gospodarcze nie miało dużego wpływu na ich wyniki finansowe – połowa pytanych jest zdania, że utrzymany został ten sam trend, co w poprzednich latach. Co więcej, aż 19% odnotowało w tym trudnym dla prowadzenia biznesu okresie poprawę wyników.
Czym to jest spowodowane? „Na pewno przyczynił się do tego rynek wewnętrzny oraz utrzymanie wysokiego poziomu konsumpcji w kraju. Polscy konsumenci nie przestraszyli się medialnych doniesień o stanie światowej gospodarki. W 2009 roku nikt się tego nie spodziewał, firmy dążyły do ograniczenia kosztów” – twierdzi Rafał Dąbkowski z Michael Page. „Musimy też wspomnieć o skutecznej restrukturyzacji wielu działów sprzedaży. Często zespoły przyzwyczajone do hossy nie były przygotowane do działania w obecnej sytuacji ekonomicznej, która wymaga więcej inicjatywy i aktywnego podejścia do Klienta” – dodaje.
Specjaliści od sprzedaży wykazują jednak pewną ostrożność w prognozowaniu wyników finansowych i sytuacji gospodarczej w kolejnych latach. Choć większość - 55% - przewiduje, że zawirowania ekonomiczne nie dotkną Polski, to 38% jest przeciwnego zdania. „W tych opiniach odbijają się ostatnie doniesienia o zadłużeniu państw Unii Europejskiej zwłaszcza Grecji, Włoch i Hiszpanii” – uważa Rafał Dąbkowski. „Konsumenci zaczynają dokładniej liczyć pieniądze, oszczędzać. Dyrektorzy sprzedaży obserwują to i dlatego są bardziej ostrożni w formułowaniu optymistycznych prognoz. Z drugiej strony pamiętajmy, że mimo niekorzystnej koniunktury na świecie polska gospodarka radzi sobie bardzo dobrze. W ostatnim kwartale 2011 roku PKB wzrosło o 4,3%, choć prognozy przewidywały najwyżej 3-procentowy wzrost. Ponadto, jak wynika z danych GUS-u to właśnie polskie przedsiębiorstwa i ich inwestycje odpowiadają za tak duży wzrost PKB w ostatnim kwartale.”
To tylko wstępne wyniki badania. Osoby chcące wziąć udział w badaniu otrzymują dostęp do ankiety za pomocą mailingu i mogą odpowiadać na pytania on–line. Na potrzeby projektu stworzona została dedykowana strona internetowa, którą można znaleźć pod adresem: www.michaelpage.pl. Ogłoszenie ostatecznych wyników nastąpi w październiku 2012 r., podczas corocznej Gali Polish National Sales Awards.
Link do strony artykułu: https://cafe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/menadzerowie-sprzedazy-8222nie-taki-kryzys-straszny8221